Japoński przysmak z Częstochowy
W Częstochowie ruszyła polsko-japońska fabryka mrożonej żywności Ajinomoto Jawo. To efekt współpracy pomiędzy japońskim gigantem spożywczym Ajinomoto Frozen Foods i częstochowską firmą Jawo. Obie spółki zainwestowały w to przedsięwzięcie łącznie 8 mln zł. Jawo swoje japońskie inklinacje po raz pierwszy ujawniło w 2013 roku, kiedy to w częstochowskiej fabryce tej firmy uruchomiono linię produkującą gyozę – japoński przysmak przypominający polskie pierogi. Wyrabiano go głównie z przeznaczeniem na rynek Francji, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Projekt okazał się na tyle obiecujący, że po roku Jawo wraz z japońskimi kooperantami powołało do życia spółkę Ajinomoto Jawo. Efektem tego sojuszu jest otwarty w kwietniu nowy zakład produkcyjny z linią specjalnie przeznaczoną dla gyozy. Dzięki niej mrożone japońskie pierożki z Częstochowy trafią teraz do całej Unii Europejskiej. Przypomnijmy, że firma Jawo powstała w 1992 roku i specjalizuje się w ręcznej produkcji dań mrożonych – m.in. pierogów, knedli i naleśników. Jest też liderem na polskim rynku spożywczym w kategorii produktów na bazie mąki i ziemniaków. Jej ubiegłoroczne obroty sięgnęły 33 mln złotych. Z kolei Ajinomoto Frozen Foods jest częścią ogólnoświatowej korporacji Ajinomoto Group, zajmującej się produkcją artykułów spożywczych i farmaceutycznych. Japońska firma została założona w 1909 roku i obecnie działa w 26 krajach na całym świecie. Obroty Ajinomoto Group za 2013 rok wynisły 913 mld jenów.
Życie Handlowe, nr 5 maj 2015