Miniatura wpisu
powrót

Historia firmy

zdjecie-nr-1A wszystko zaczęło się w Domu Aktora… W 1992 roku dwie rodziny: Dziemborów i Czerwińskich rozpoczęły przygodę z pierogami. Produkcja ruszyła w wynajętej w Domu Aktora stołówce z zapleczem kuchennym. Wykonywanie farszu nadzorował wówczas sam właściciel Jan Dziembor. A sprawami urzędowymi i pozyskiwaniem odbiorców zajmował się drugi właściciel Adolf Czerwiński wraz z żoną Grażyną.

W 1996 roku dynamicznie rozwijająca się sprzedaż produktów Jawo wymusiła na właścicielach firmy przeprowadzkę do większego zakładu przy ul. Bór 66L w Częstochowie. I tak naprawdę wówczas rozpoczęła się produkcja pierogów na przemysłową skalę.

W 1999 roku Jawo debiutuje na rynku europejskim. Obecnie produkty ze ślimakiem w logo można kupić na terenie całej Polski, a dzięki Polonii firma stała się znana w Europie i Ameryce. Największym odbiorcą produktów Jawo w Europie są Niemcy. Ponadto firma eksportuje swoje wyroby do Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Irlandii, Islandii, Grecji oraz Holandii.

W 2003 nastąpiła rozbudowa zakładu przy ul. Bór oraz został wdrożony System Bezpieczeństwa i Jakości Żywności HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points).
Dwa lata później Jawo wprowadza system ISO 22000: 2005 certyfikowany i audytowany od 2009 roku.

W 2006 w pobliżu firmy mieszczącej się przy ul. Bór została zakupiona nieruchomość, na której dwa lata później rozpoczęła się budowa nowego zakładu, celem dalszego zwiększenia mocy produkcyjnej i dystrybucyjnej.

W styczniu i lutym 2011 do nowego zakładu przy ul. Równoległej 88/98 w Częstochowie przeprowadza się najpierw produkcja, a potem biura.
Tego samego roku w marcu nowy zakład został audytowany przez jednostkę certyfikujacą ISOQAR. Sprawdzone zostało funkcjonowanie systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności ISO 22000. Weryfikacja systemu jakości przeszła pozytywnie, a potwierdzeniem tego, że wyroby Jawo produkowane są pod szczególnym nadzorem jakościowym, firma Jawo ma prawo oznaczać je znakiem ISOQARU

We wrześniu 2011 roku w zakładzie wdrożono standardy produkcji bezpiecznych produktów żywnościowych BRC. Aby uzyskać potwierdzenie, że w Jawo produkuje się bezpieczną żywność sprawdzono bardzo dokładnie jakość, higienę i bezpieczeństwo wszystkich aspektów produkcji zaczynając od dostarczanych surowców a na badaniu satysfakcji klientów kończąc. System BRC – to międzynarodowy standard (Global Standard) opracowany przez Brytyjskie Konsorcjum Detalistów (British Retail Consortium) wymagany przez coraz większą grupę hiper- i supermarketów na terenie całej Europy. Standard opracowano, aby zapewnić jak najwyższą jakość dostarczanych produktów.

15 maja 2013 roku spółka Jawo podpisała umowę o współpracę z Ajinomoto Frozen Foods, która jest częścią ogólnoświatowej korporacji Ajinomoto Group, specjalizującej się w produkcji artykułów spożywczych i farmaceutycznych, z główną siedzibą w Tokio. W związku z rosnącym w ostatnich latach zainteresowaniem japońską kulturą, a przede wszystkim japońską żywnością firma Ajinomoto Frozen Foods postanowiła uruchomić produkcję gyozy również w Europie i powierzyć ją firmie JAWO. Spółka rozpoczyna produkcje jednego rodzaju pierogów gyoza z nadzieniem drobiowo-warzywnym.

3 października 2014 roku Firma Jawo sp. z o.o.  zawiązała w Polsce spółkę joint venture z japońskim gigantem spożywczym Ajinomoto Frozen Foods. Nowy podmiot otrzymał nazwę Ajinomoto Jawo sp. z o.o. i jest niezależnie działającym podmiotem od spółki Jawo, wciąż produkującej pierogi pod marką Jawo. Częstochowska firma w ramach nowego podmiotu zaopatrywać będzie w japońskie pierogi gyoza cały rynek Unii Europejskiej.

W kwietniu 2015 roku rozpoczyna działalność nowa polsko – japońska fabryka mrożonej żywności Ajinomoto Jawo Sp. z o.o.

Listopad 2015 roku – Spółka Jawo zostaje oficjalnym dystrybutorem na Polskę japońskich pierogów gyoza Ajinomoto.

Luty 2017 roku  – zmienia się szata graficzna produktów detalicznych marki JAWO. Mimo, że wygląd opakowań jest całkowicie różny od poprzedniej linii opakowań, w środku jest wciąż ten sam produkt JAWO. Znakomita jakość i doskonały smak. Mamy nowy wygląd opakowań, a środku wciąż ten sam smak!

Luty 2017 roku  – Jawo przystępuje do programu WOŚP „Policz się z cukrzycą”. Dostosowaliśmy nasze etykiety do potrzeb chorych na cukrzycę i drukujemy na wszystkich opakowaniach detalicznych informacje ułatwiające życie chorym, czyli niezbędne dane o wymiennikach węglowodanowych i białkowo-tłuszczowych.

W marcu 2017 roku – podpisujemy umowę z Fundacją Rozwoju Kardiochirurgii im. prof. Z. Religi z Zabrza.  Kupując nasze produkty oznaczone logo fundacji również konsumenci przyczyniają się do rozwoju polskiej kardiochirurgii oraz wprowadzania do praktyki klinicznej nowoczesnych technik i technologii wspierających leczenie chorób serca.

W październiku 2017 roku – swoja premierę ma nowa strona lifestylowa pod nazwą jawolewdomu.pl. Jest to przede wszystkim blog o gotowaniu. Przedstawiamy wiele pomysłów na ciekawe i smaczne dania, w których w głównych rolach występują nasze produkty. Recenzujemy też książki, seriale czy gry planszowe. Nie zabraknie również porad, np. jak radzić sobie domowymi sposobami z przeziębieniem czy w co się bawić z dziećmi w domu. Jawolewdomu.pl ma też swoje profile na Facebooku i Instagramie.

W czerwcu 2018 roku – JAWO składa publiczną deklarację dotyczącą rezygnacji używania do produkcji wyrobów firmy jaj “trójek”. Najpóźniej do roku 2025 wycofamy ostatecznie z produkcji pasteryzowane jaja płynne pochodzące z hodowli klatkowych.

W listopadzie 2018 roku – zmieniamy recepturę ciasta pierogowego. Ciasto jest teraz bez dodatku jaj, dzięki temu jest cienkie, elastyczne i miękkie. Dzięki wyeliminowaniu jaj skraca się też czas gotowania produktów.

W październiku 2018 roku – uruchamiamy nową halę produkcyjną, w której produkujemy wyroby bezglutenowe.

W listopadzie 2018 roku – podpisujemy z Polskim Stowarzyszeniem Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej umowę licencyjną na używanie znaku towarowego “Przekreślony Kłos” w ramach europejskiego systemu licencyjnego.

W styczniu 2019 roku – wprowadzamy do sprzedaży detalicznej 5 produktów bezglutenowych- a w maju kolejny już 6 produkt – certyfikowanych znakiem „Przekreślonego Kłosa”. Produkty licencjonowane to: kluski śląskie z dziurką, kluski śląskie z mięsem, pyzy ziemniaczane, pyzy z mięsem, kartacze z mięsem i kluski śląskie ciemne.

Styczeń 2020 – nowa linia produktów bezglutenowych została docenione przez konsumentów i 9. edycji badania „Najlepszy Produkt 2020 – Wybór Konsumentów”  zdobyła brązowy medal w kategorii mrożone dania gotowe.